The Body Shop is een Britse winkelketen die voornamelijk cosmetica verkoopt. Het bedrijf heeft haar hoofdkantoor in Littlehampton in Groot-Brittannië. The Body Shop is sinds 2006 echter in handen van het Franse concern L’Oréal totdat het Braziliaanse Natura het overnam in 2017. In 1976 werd de cosmetica winkel opgericht door Anita Roddick. Als dochter van een Italiaanse immigrant trouwde ze met de Schot Gordon Roddick. Ze begon met het maken van cosmetica producten aan haar keukentafel, nadat ze las dat actrice Julie Christie dit ook deed. Roddick leende geld om een zaak te starten en al snel was ze eigenaresse van 10 winkels in Engeland. Uiteindelijk groeide het bedrijf uit naar maar liefst 2000 winkels wereldwijd.
Roddick trok zich in 2002 terug uit het management van het bedrijf en nam een adviserende functie op zich. Ze ontving meerdere eredoctoraten en werd benoemd tot Dame Commandeur in de Orde van het Britse Rijk voor al haar goede werk dat ze namens The Body Shop Foundation deed. Het belangrijkste voor het bedrijf is dat ethische principes gewaarborgd blijven. De inkoop van de ingrediënten, het maken van de producten en distributie zijn nauw verbonden aan respect voor de mens en de natuur. The Body Shop doet niet aan dierproeven, houdt rekening met het milieu en vindt eerlijke handelsrelaties erg belangrijk. Deze kenmerken zorgden ervoor dat het bedrijf meerdere campagnes samen met Greenpeace en Amnesty International voerde.
Er zijn 33 winkels van The Body Shop in Nederland en hier vind je alle productlijnen van het bedrijf. Je kunt er producten vinden voor gezicht, body, handen en haar, maar ook voor parfum en make-up. Voor de algehele verzorging heeft The Body Shop dus alles in huis en alle producten zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Of je nu skincare producten nodig hebt, een goede bodylotion of een goede verzorgende handcrème The Body Shop heeft het voor je. Al deze producten zijn 100% vegetarisch en dat houdt in dat geen enkel product op dieren getest wordt.
In elk van de 33 winkels werken enthousiaste verkopers die jou alles kunnen vertellen over de producten die in de schappen liggen. Zij zijn goed getraind om jou het passende product te kunnen verkopen. Mocht je niet helemaal weten wat je precies moet hebben voor je huid of haar, vraag dan een medewerker om hulp. Zij kunnen je goed persoonlijk advies geven, waar je ook echt wat aan hebt. Om te weten welk filiaal het dichtst bij jou is, moet je even op de website kijken. Hier staan alle 33 winkels in een lijstje en op een kaart. Door een postcode, plaats of winkelnaam in te typen, is het makkelijk om een winkel te vinden. Ook kun je van alle winkels het adres, de openingstijden en telefoonnummer zien.
Mocht je liever vanuit huis je producten willen kopen, dan heeft The Body Shop ook een makkelijk te bedienen webwinkel. Alle afdelingen zijn makkelijk gescheiden zodat je heel eenvoudig de categorie kan kiezen waar je wat van nodig bent. Zo heb je de categorieën gezicht, body, handen, parfum, make-up, haar en cadeaus. Door 1 van deze hoofdcategorieën te kiezen kom je bij het gehele assortiment van die afdeling en kun je makkelijk navigeren tussen de subcategorieën. Alle artikelen staan overzichtelijke gesorteerd met de prijs er al bij. Je kunt artikelen eenvoudig met 1 klik toevoegen aan je winkelmandje. Als je nog geen keuze kunt maken, kun je het product ook toevoegen aan je wenslijstje. Deze kun je later weer bekijken om alsnog de producten te bestellen.
Als je niet helemaal zeker weet wat je nodig bent voor je dagelijkse verzorging of wat voor make-up goed is voor jouw huid, dan is het een goed plan om even bij tips en advies te kijken. Op deze pagina staan alle beautytips van The Body Shop en geven ze je de beste hacks, tips & tricks voor make-up, skincare en een gezonde levensstijl. Iedere huid is uniek en daarom is het belangrijk dat je producten kiest die zijn gemaakt voor jouw type huid. Om je hierbij te helpen heeft The Body Shop de tips en advies pagina gemaakt. Met het advies kun je makkelijker de juiste producten bestellen in de webshop. Vanaf €30 wordt je bestelling ook nog eens gratis thuis bezorgd.
The Body Shop heeft ook een handige nieuwsbrief voor je gemaakt. Door je hiervoor aan te melden, ben je als eerste op de hoogte van de laatste exclusieve aanbiedingen en mooie evenementen. Ook via Facebook en Instagram houdt The Body Shop haar klanten op de hoogte. Daar plaatsen ze het laatste nieuws online en ook de nieuwste producten worden via Social Media geïntroduceerd.
In 1976 werd de eerste The Body Shop winkel geopend in Brighton. De winkel was direct een groot succes, want twee jaar later werden ook de eerste winkels geopend in andere delen van Europa. Het verhaal van The Body Shop begint bij Anita Roddick. Zij wilde een bedrijf starten op een goede en duurzame manier. Dit betekent een winkel die goed is voor de aarde en mens. Een winkel die niet alleen duurzame producten aanbiedt, maar ook op een eerlijke manier omgaan met leveranciers en boeren en zich inzet voor een betere wereld.
Zo werd in 1986 de eerste grote campagne gelanceerd om de walvis te redden. In 1990 werd de The Body Shop Foundation gecreëerd. Een stichting die financiële steun biedt aan groepen die opkomen voor mensenrechten, het dierenwelzijn en het milieu. Ook zet The Body Shop zich in voor een dierproefvrije wereld. In totaal hebben ze al meer dan 8 miljoen handtekeningen verzameld en de strijd om een einde te maken aan dierproeven voor cosmetica gaat nog steeds door.
De winkels van The Body Shop vind je in de meeste grote steden. De collectie bestaat uit natuur geïnspireerde beautyproducten. De collectie is ook eenvoudig online te bestellen via The Body Shop webshop.