E-commerce is al tientallen jaren in opkomst. De coronacrisis heeft de meerwaarde van e-commerce alleen nog maar duidelijker gemaakt. E-commerce is de toekomst.

Benieuwd hoe veel biljoen er in de wereld van e-commerce rondgaat? Lees dan snel verder!

Inhoudsopgave []

Algemene e-commerce statistieken

  • De totale waarde van e-commerce zal naar schatting $8,15 biljoen bedragen in 2026.
  • De totale omzet van e-commerce is sinds 2019 gestegen met ruim 70%.
  • China is de grootste e-commerce markt met een totale verkoopwaarde van €2,4 biljoen per jaar.
  • 94% van alle internetgebruikers heeft wel eens een online aankoop gedaan.
  • E-commerce bestaat al sinds 1982, maar is pas echt gaan groeien met de komst van het huidige internet.

1. De paraplu waaronder alle internethandel schuilt

Wereldwijde e-commerce is de grote paraplu waaronder alles dat met e-commerce te maken heeft valt. Of het nu om landelijke of cross-border e-commerce gaat, iedere variant krijgt plek om onder te staan.

E-commerce bestaat feitelijk al sinds 1982 maar is pas met de opkomst van het huidige internet echt gaan groeien.

Boston Computer Exchange (1982) was 's werelds eerste e-commercebedrijf

Rond het jaar 2010 en de opkomst van de betere smartphones is er een volgende golf in gang gezet die tot op de dag van vandaag gaande is.

Bronnen: IWD Agency

2. De werkelijke grootte van e-commerce

E-commerce is één van de snelst groeiende sectoren ter wereld.

Covid-19 heeft dit nog eens in een extra stroomversnelling gebracht.

In 2019 was de totale waarde van e-commerce nog $3,35 biljoen. In 2022 is dit gestegen naar $5,72 biljoen, een stijging van ruim 70%.

Naar verwachting stijgt dit aantal door tot ongeveer $8,15 biljoen in het jaar 2026.

Wereldwijde e-commerceverkopen

JaarOmzet
2014$1,33 biljoen
2015$1,55 biljoen
2016$1,85 biljoen
2017$2,38 biljoen
2018$2,98 biljoen
2019$3,35 biljoen
2020$4,25 biljoen
2021$5,21 biljoen
2022$5,72 biljoen
2023$6,31 biljoen
2024$6,91 biljoen
2025$7,53 biljoen
2026$8,15 biljoen

Bronnen: Statista

3. Groei van de wereldwijde e-commerce naar werelddeel

Gemiddeld genomen is de omzet binnen e-commerce over het jaar 2020 met 27,6 % toegenomen. Dit betekent niet dat er lokaal grote verschillen kunnen zijn. Zo is de groei in het door armoede en/of oorlog geteisterde Midden-Oosten en Afrika gemiddeld genomen kleiner dan in de rest van de wereld. In 2020 nam de omzet in ecommerce in deze globale regio met ‘slechts’ 19,8 % toe.

Latijns-Amerika kende daarentegen de sterkste groei, al dan niet geholpen door de zeer heftige lockdown maatregelen. Over 2020 groeide de waarde van e-commerce met 36,7 %.

Groei afgezet naar regio, over het jaar 2020
RegioGroei in procenten
Wereldwijd27,6 %
Latijns-Amerika36,7 %
Noord-Amerika31,8 %
Centraal en Oost Europa29,1 %
West Europa26,4 %
Azië en Oceanië26,3 %
Midden-Oosten en Afrika19,8 %

4. China is ’s werelds grootste e-commerce markt

Heel de wereld shopt graag goedkoop in China. En dat gaat online nu eenmaal een stuk gemakkelijker dan snel even het vliegtuig te pakken. In China wordt online dan ook meer dan het dubbele verkocht dan in de 10 daaropvolgende landen bij elkaar!

E-commerce verkoop per land, over het jaar 2021
PositieLandTotale verkoopwaarde
1.ChinaOngeveer € 2,370 miljard
2.Verenigde StatenOngeveer € 714 miljard
3.Verenigd KoninkrijkOngeveer € 143 miljard
4.JapanOngeveer € 122 miljard
5.Zuid-KoreaOngeveer € 102 miljard
6.DuitslandOngeveer € 86 miljard
7.FrankrijkOngeveer € 68 miljard
8.IndiaOngeveer € 57 miljard
9.CanadaOngeveer € 37 miljard
10.SpanjeOngeveer € 31 miljard
11.NederlandOngeveer € 29 miljard

5. Bijna 95% van de internetgebruikers heeft ooit online een aankoop gedaan

63,5% van de wereldbevolking heeft toegang tot het internet. Het prestigieuze Starlink project van Musk gaat dat naar alle waarschijnlijkheid nog eens flink optrekken. Naar schatting heeft 94% van de internetgebruikers op z’n minst één aankoop online gedaan.

Bronnen: DataReportal

6. Bijna 25% van de wereldbevolking heeft online een aankoop gedaan

Wanneer we cijfers van statistiekenboer Statista onder de loep nemen, blijken er in 2019 zo’n 1,92 miljard mensen online een aankoop gedaan hebben. Naar schatting waren er in dat jaar 7,7 miljard mensen op de aarde. Dat is nét geen 25% van de wereldbevolking!

De verwachting is dat dit aantal in 2023 opgelopen is naar 2,4 miljard mensen.

7. B2B e-commerce is veel groter dan de B2C e-commerce

In veel landen is e-commerce inmiddels volledig geaccepteerd door de particuliere markt. Het is daarentegen met name de zakelijke markt waarvoor e-commerce zo interessant is. Dit blijkt ook wel uit de marktwaarde dit B2B (Business to Business) e-commerce en B2C (Business to Costumer) e-commerce vertegenwoordigen. Waar de B2C e-commerce stokt op een marktwaarde van ongeveer 2 biljoen euro loopt dit bij B2B op tot maar liefst ruim 10,3 biljoen euro.

8. Iets meer dan 2 % van de bezoeken aan een webshop leidt uiteindelijk tot een verkoop

Alhoewel het aantal online aankopen wereldwijd sterk oploopt, wordt de conversie ieder jaar lager. Gemiddeld leidt slechts 2,17 % van de bezoeken aan een e-commerce website tot een aankoop. Dit valt te verklaren omdat er steeds meer webshops aanwezig zijn en kopers ook steeds meer keuze hebben. Hierdoor zijn ze eerder geneigd over te hoppen naar een andere webshop die hun beter bevalt. De conversieratio zo hoog mogelijk houden wordt dan ook een steeds essentiëlere taak voor de online ondernemer.

9. Ruim de helft van de bezoekers laat het winkelwagentje voor de kassa staan

Maar liefst 69 % van de gevulde winkelwagentjes op iedere website worden uiteindelijk niet afgerekend. Dit kan komen omdat een consument uiteindelijk niet geïnteresseerd genoeg was of ergens anders een beter aanbod vond. In de meeste gevallen zijn extra kosten tijdens het afrekenen de grote rekenen. Dit staat namelijk zelf al in voor bijna 50 % van de verlaten winkelwagentjes.

10. Er zijn in totaal ongeveer 25 miljoen e-commerce websites

 Wereldwijd zijn er in totaal 25 miljoen websites waarop een product of dienst gekocht kan worden. Een ongelofelijk aantal dat maar lastig te bevatten valt. Stel dat je nu begint en iedere minuut een webshop bezoekt en dit 24 op 7 volhoudt. Wanneer we er van uit gaan dat er geen webshops meer bijkomen, dan ben je alsnog bijna 50 jaar (!) bezig.

11. Mensen kopen het liefst in hun eigen valuta

Wereldwijd koopt 92,2 % van de consumenten bij voorkeur in hun eigen valuta. Om die reden zie je bij de grote webshops ook een steeds grotere hoeveelheid beschikbare valuta. De kosten voor het omwisselen naar de lokale valuta wegen simpelweg niet op tegen de hoeveelheid klanten dat potentieel verloren wordt.

12. Ruim 14% van de wereldwijde aankopen gebeurt online

In 2019 was e-commerce voor 14,1 % verantwoordelijk voor de totaal aantal verkopen in de retail. Er is in het verleden nog geen jaar zonder daling geweest en verwacht wordt dat dit cijfer jaarlijks sneller op blijft lopen. De schattingen lopen uiteen maar een verwachting van 22% is voor het jaar 2023 zeker realistisch.

13. Mensen uit het Verenigd Koninkrijk geven online gemiddeld het meeste geld uit

De grootste big spenders vind je in het Verenigd Koninkrijk. De gemiddelde inwoner daar geeft online jaarlijks € 3.554,30 uit. Op nummer twee staan de Verenigde Staten. Hier ligt het bedrag op € 2.900,29. Ter vergelijking: Nederlanders spenderen jaarlijks op het internet ongeveer 1564 euro.

14. Het Verenigd Koninkrijk is het eerste land waar mensen bij voorkeur online shoppen

Dat ze in het Verenigd Koninkrijk gek zijn op online shoppen bleek hierboven al. Het is echter ook het eerste land waar meer mensen de voorkeur geven aan online winkelen dan aan offline winkelen. Ook geeft bijna de helft aan dat ze online eerder een onverwachte uitgave doen dan in een bakstenen winkel. Misschien dat ze daarom gemiddeld het meest geld uitgeven?

15. De smartphone is verantwoordelijk voor twee derde van alle e-commerce aankopen

Smartphones nemen binnen de e-commerce een steeds belangrijkere rol in.

Niet zonder reden wordt er inmiddels dan zelfs al over ‘m-commerce’ gesproken, waarbij de ‘m’ voor ‘mobile’ staat.

In 2021 werd wereldwijd 70% van de online aankopen via de smartphone gedaan.

In 2021 werden wereldwijd 70% van de online aankopen met een smartphone gedaan

Bronnen: Statista

16. In Nederland is dit percentage met 25 % een stuk lager

De smartphone is met name populair op de Aziatische markt. Hier hebben mensen ook veel minder regelmatig een laptop of desktop in bezit. In Nederland blijft m-commerce wat achter. Zo’n 25 % van de bevolking doet hun aankopen met de mobiele telefoon. Naar verwachting gaat dit aantal echter wel flink blijven stijgen.

17. Denk je dat Amazon veel producten verkoopt? Kijk dan eens naar Alibaba

We kennen Amazon als één van de grootste bedrijven ter wereld. Met een jaarlijkse verkoop van maar liefst 5 miljard (!) verschillende items heeft Amazon een enorme impact op de wereldwijde e-commerce statistieken. Toch is er baas boven baas: Het Chinese Alibaba verkoopt jaarlijks bijna drie keer zoveel. Een duizelingwekkend aantal van maar liefst 14,5 miljard producten.

18. Naar beurswaarde is Amazon daarentegen wél de absolute nummer één

Wanneer we kijken naar het lijstje bedrijven in de e-commerce op basis van beurswaarde schiet Amazon mijlenver boven de competitie uit. In 2020 was het bedrijf op de beurs maar liefst 1350 miljard euro waard. Dit is meer dan het dubbele van Alibaba, de enige partij die nog enigszins in de buurt komt.

Beurswaarde grootste internetbedrijven (2020)
BedrijfsnaamBeurswaarde
AmazonOngeveer € 1350 miljard
AlibabaOngeveer € 660 miljard
ProsusOngeveer € 123 miljard
ShopifyOngeveer € 102 miljard
JDOngeveer € 95 miljard
PinDuoDuoOngeveer € 70 miljard
Booking.comOngeveer € 61 miljard
UberOngeveer € 57 miljard
RecruitOngeveer € 55 miljard
MercadoLibreOngeveer € 44 miljard
eBayOngeveer € 34 miljard
WayfairOngeveer € 24 miljard
PeletonOngeveer € 23 miljard
OcadoOngeveer € 22 miljard
PinterestOngeveer € 20 miljard

19. Mensen van 39 tot 53 jaar zijn de meest grootste online shoppers

Accountantsgroep KPMG heeft in 2020 een onderzoek uitgevoerd waaruit gebleken is dat 39- tot 53-jarigen het meest actief zijn in de e-commerce. Dit kwam enigszins als een verrassing omdat de generatie tot 39 jaar veel meer bekend is met de hedendaagse technologie.

Uiteindelijk bleek het grote verschil te zitten in het feit dat de groep tot 53 jaar vaak een groter en stabieler inkomen heeft en daardoor simpelweg meer online aankopen kunnen doen.

20. Wat zijn de grootste e-commerce websites ter wereld?

De grootste e-commerce website ter wereld is Amazon.com. Maandelijks ontvangt deze website 2,7 miljard bezoekers.

Op plek 4 vinden we de Japanse website Rakuten.co.jp met meer dan een half miljard bezoekers per maand.

Aliexpress.com is de grootste Chinese e-commerce website (plek 7).

Grootste e-commerce websites ter wereld

NummerWebsiteMaandelijkse bezoekers
1Amazon.com2,7 miljard
2Ebay.com759 miljoen
3Etsy.com566 miljoen
4Rakuten.co.jp558 miljoen
5Walmart.com512 miljoen
6Amazon.de500 miljoen
7Aliexpress.com436 miljoen
8Target.com247 miljoen
9Homedepot.com182 miljoen
10Bestbuy.com147 miljoen

Bronnen: Similarweb

21. Het belang van blogs voor e-commerce

Blogs blijken een belangrijke rol te spelen bij het aankoopgedrag van consumenten. Bedrijven die regelmatig een blog bijhouden zien bijvoorbeeld een toename in het aantal verkopen. Uit onderzoek is ook gebleken dat zo’n 60 % van de internetgebruikers ooit een aankoop heeft gedaan op basis van een aanbeveling uit een blog.

22. Rond 2040 is online winkelen de standaard

Tenminste, wanneer we de Amerikaanse Nasdaq moeten geloven. Volgens hen zal de gemiddelde binnenstad er over minder dan 20 jaar compleet anders uitzien. Zij schatten namelijk in dat tegen die tijd zo’n 95% van de aankopen online gebeuren. De grote vraag is dan natuurlijk wat met alle vrijkomende ruimte gedaan moet worden.

23. Het belang van social media voor bedrijven

Online winkels kunnen veel baat hebben door social media te gebruiken. Door een sterk imago te creëren op bijvoorbeeld YouTube, Facebook of Instagram kunnen de verkopen tot wel 32 % verhoogd worden. Dit is in vergelijking met bedrijven die niet of nauwelijks met social media bezig zijn.

24. Facebook is de grote ster van social media e-commerce

Whatsapp, Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, TikTok, Twitter, Snapchat… Het lijstje populaire social media platforms is hedendaags haast oneindig groot. Toch is er slechts één die uitblinkt in e-commerce. Maar liefst 85 % van alle verkopen die op social media worden gedaan gebeurt bij Facebook. Daar steekt de 8% van nummer twee Instagram maar schraal bij af.

25. Instagram blinkt op gebied van e-commerce uit in andere zaken

Waar Facebook instaat voor directe verkopen blijkt Instagram goud waard te zijn om verkeer naar eigen websites te genereren. Maar liefst driekwart van de Instagram gebruikers blijkt regelmatig de website van een bedrijf te bezoeken waar ze een post of reclame van zien. Instagram gebruikers geven per bestelling vaak ook het meeste geld uit: Ruim 55 euro, ten opzichte van een kleine 47 euro op bijvoorbeeld facebook.

26. Gratis verzending is de heilige graal om verkopen te boosten

Online worden er veel grappen gemaakt over hoe aantrekkelijk gratis verzenden lijkt te zijn. Toch zit hier absoluut een kern van waarheid in. Zo’n 50% van de bedrijven die gratis verzending aanbieden geeft aan dat de verkoop in vergelijking met betaalde verzending enorm stijgt. Zélfs wanneer de totaalprijs zonder gratis verzending voordeliger bleek te zijn.

27. Niet vaste klanten zijn evengoed goud waard

Eerder hebben we al kort behandeld dat veel winkelwagentjes aan de kassa worden gedumpt. Dit aantal loopt enorm op wanneer gebruikers verplicht zijn om een account te maken op een website. Uit onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de gasten die iets wil kopen direct de website verlaat. Waarschijnlijk op zoek naar een alternatief waar registratie niet verplicht is.

28. De branche met het hoogste aantal verlaten winkelwagentjes

We blijven nog even bij de winkelwagentjes. De autobranche kent het hoogste aantal gevulde winkelwagentjes dat niet afgerekend wordt. Bijna 97 % van de winkeltjes raakt nooit verder dan de kassa. Begrijpelijk, er zullen maar weinig mensen zijn die zo’n grote aankoop zonder test over het internet uitvoeren. Toch zijn er blijkbaar veel mensen die benieuwd zijn hoeveel de geliefde uitvoering van hun favoriete wagen nu echt kost.

29. Spanje qua winkelwagen dumpen de absolute wereldtop

Nog één dan. In geen enkel ander land wordt zoveel door online winkels gestruind om vervolgens op het moment supreme de shop gehaast te verlaten. Ruim 86 % van de gevulde winkelwagentjes blijven onbetaald achter. Dit is bijna 10 % hoger dan het wereldwijde gemiddelde dat op net geen 78 % ligt.

30. Waarom Google zo belangrijk is voor e-commerce

Google is verreweg de meest belangrijke zoekmachine ter wereld. In 2020 gebruikte maar liefst 92% van de mensen Google als hun vaste zoekmachine. Iedere ondernemer wordt platgebeld met vragen of ze niet beter op Google gevonden willen worden. De reden hiervan? 69 % van al het verkeer op e-commerce websites is direct afkomstig van een zoekresultaat op Google.

31. Turkije heeft e-commerce ontdekt

Analisten verwachten dat Turkije de grootste groei gaat laten zien over de periode 2020 – 2025. Volgens de prognoses mogen de Turken jaarlijks een groei van 20 % verwachten. Met ruim 80 miljoen inwoners kan dit voor veel webshops een interessante markt worden.

32. De creditkaart blijft wereldwijd online het meest favoriete betaalmiddel

Vergeet PayPal, ApplePay, GooglePay en wat nog meer. De creditkaart is voor ruim 50 % van de online shoppers nog steeds het meest favoriete betaalmiddel. Nederland is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt. Dit heeft te maken met het ingeburgerde iDEAL. Daarnaast zijn Nederlandse bankkaarten niet geschikt om online aankopen mee te doen.

33. Mode is voor consumenten de belangrijkste E-commerce branche

Wereldwijd wordt er online jaarlijks voor bijna 1 miljard euro aan kleding, schoenen, tassen, accessoires en soortgelijke zaken uitgegeven. De coronacrisis heeft daarentegen een flinke deuk in de branche achtergelaten. Toch is de verwachting dat dit zich na de crisis met het grootste gemak weer volledig herstelt.

34. Het buitenland wordt steeds interessanter

Wereldwijd shoppen mensen online nog steeds het liefst in eigen land. Door steeds snellere internationale verzendingen wordt het verschil met cross-border aankopen daarentegen steeds minder. Jaarlijks groeit het aantal aankopen dat niet op een in eigen land gevestigde webshop gedaan wordt met ongeveer 20 %.

35. Wat zijn de grootste e-commerce websites van Nederland?