Winkelen op het wereldwijde internet wordt met de dag groter. Zo is er in het jaar 2020 door alle websites gezamenlijk voor maar liefst 3,8 biljoen euro aan spullen verkocht.
De verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar sneller blijft stijgen.
Iedereen weet inmiddels wel dat Bol.com, Marktplaats, Coolblue en Amazon een aantal van de grootste Nederlandse webshops zijn. Maar, hoe zit dit nu wereldwijd?
We hebben een duik genomen in de wereldwijde statistieken en een top 40 grootste webshops ter wereld gemaakt.
Het mag natuurlijk geen verrassing zijn dat Amazon, één van de grootste bedrijven ter wereld, ook de grootste webshop ter wereld is.
Maar hoe zit het met de rest? Als je wil weten wie er nog meer in de lijst staan, lees hieronder dan snel verder! Dit zijn 40 grootste webshops ter wereld.
Nummer | Webshop | Bezoekers per maand |
1 | Amazon | 5,2 miljard |
2 | eBay | 1,7 miljard |
3 | Mercado Libre | 684 miljoen |
4 | Rakuten | 575 miljoen |
5 | AliExpress | 550 miljoen |
6 | Shopee | 450 miljoen |
7 | Walmart | 410 miljoen |
8 | Etsy | 390 miljoen |
9 | Taobao | 330 miljoen |
10 | Pinduoduo | 240 miljoen |
11 | Trendyol | 210 miljoen |
12 | Allegro | 190 miljoen |
13 | Target | 180 miljoen |
14 | Wayfair | 180 miljoen |
15 | JD.com | 180 miljoen |
16 | Flipkart | 175 miljoen |
17 | Wildberries | 155 miljoen |
18 | Tokopedia | 140 miljoen |
19 | Lazada | 140 miljoen |
20 | Zalando | 135 miljoen |
21 | Americanas | 130 miljoen |
22 | Tmall | 110 miljoen |
23 | Mercari | 110 miljoen |
24 | Hepsiburada | 100 miljoen |
25 | Wish | 90 miljoen |
26 | Ozon | 90 miljoen |
27 | Casas Bahia | 85 miljoen |
28 | Bol.com | 80 miljoen |
29 | ASOS | 80 miljoen |
30 | Coupang | 65 miljoen |
31 | OTTO | 55 miljoen |
32 | Vinted | 55 miljoen |
33 | Marktplaats | 55 miljoen |
34 | Cdiscount | 50 miljoen |
35 | ManoMano | 50 miljoen |
36 | Discogs | 49 miljoen |
37 | n11 | 49 miljoen |
38 | Poshmark | 47 miljoen |
39 | eMAG | 45 miljoen |
40 | StockX | 45 miljoen |
Inhoudsopgave []
- 1. Amazon
- 2. eBay
- 3. Mercado Libre
- 4. Rakuten
- 5. AliExpress
- 6. Shopee
- 7. Walmart
- 8. Etsy
- 9. Taobao
- 10. Pinduoduo
- 11. Trendyol
- 12. Allegro
- 13. Target
- 14. Wayfair
- 15. JD.com
- 16. Flipkart
- 17. Wildberries
- 18. Tokopedia
- 19. Lazada
- 20. Zalando
- 21. Americanas
- 22. Tmall
- 23. Mercari
- 24. Hepsiburada
- 25. Wish
- 26. Ozon
- 27. Casas Bahia
- 28. Bol.com
- 29. ASOS
- 30. Coupang
- 31. OTTO
- 32. Vinted
- 33. Marktplaats
- 34. Cdiscount
- 35. ManoMano
- 36. Discogs
- 37. n11
- 38. Poshmark
- 39. eMAG
- 40. StockX
1. Amazon
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 1994
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.amazon.com
Bezoekers per maand: 5,2 miljard
Amazon is in 1994 opgericht door Jeff Bezos. Het is niet alleen één van de oudste webshops maar verreweg ook de meest succesvolle webshop ter wereld. Maandelijks ontvangt het ruim 5 miljard bezoekers die samen goed zijn voor een duizelingwekkende omzet van bijna 350 miljard euro per jaar.
Sinds 2020 heeft Amazon ook een specifieke website voor Nederland. Hiermee wil het bedrijf het gevecht met Coolblue en Bol.com aangaan. Dit doen ze door hun agressieve marketing en vooral door een groot aantal producten tot 15 % goedkoper aan te bieden dan Bol.com en Coolblue doen.
2. eBay
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 1995
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.ebay.com
Bezoekers per maand: 1,7 miljard
eBay is één van die vele succesverhalen die de opkomst van het online winkelen rijk is. Het bedrijf is in 1995 opgericht door Pierre Omidyar, die simpelweg een platform wilde oprichten waar alles dat legaal is verhandeld kan worden, door zowel bedrijven als particulieren.
eBay is één van de oude nog bestaande e-commerce bedrijven die het barsten van de internetbubbel probleemloos overleefd heeft. Het bedrijf is wereldwijd actief maar heeft lokale websites voor een aantal lande, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, China, Australië en India. Daarnaast is het bedrijf in Nederland ook eigenaar van Marktplaats, dat we later in deze lijst nog terug zullen zien.
3. Mercado Libre
Regio: Latijns-Amerika
Opgericht in: 1999
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.mercadolibre.com
Bezoekers per maand: 684 miljoen
Mercado Libre is een van origine Argentijnse website die over geheel Latijns-Amerika actief is. Het bedrijf is in 1999 opgericht en verkoopt niet alleen online producten maar biedt ook online veilingen aan. De naam betekent ‘vrije markt’ in het Spaans.
Het bedrijf trekt maandelijks meer dan een half miljard bezoekers, waarvan het grootste deel afkomstig is uit Mexico, Brazilië en thuisland Argentinië. Er werken zo’n 15.000 medewerkers en het bedrijf heeft een jaarlijkse omzet dat in 2020 rond de 3 miljard euro lag.
4. Rakuten
Regio: Japan
Opgericht in: 1997
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.rakuten.com
Bezoekers per maand: 575 miljoen
Rakuten is een Japans bedrijf in E-commerce. Lange tijd is het alleen maar actief geweest in het Aziatische land zelf en de Verenigde Staten. De laatste jaren is het flink aan het uitbreiden en inmiddels heeft het voet aan de grond gezet in Frankrijk, Spanje en Italië. Om de bekendheid te vergroten is het bedrijf hoofdsponsor geworden van voetbalclub FC Barcelona.
Naast een webshop heeft Rakuten nog veel andere diensten. Ze heeft het onder andere de streamingdienst Rakuten TV. Daarnaast is het in Japan zelf een grote mobiele provider en zijn ze bijvoorbeeld eigenaar van de chatdienst Viber.
5. AliExpress
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2010
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.aliexpress.com
Bezoekers per maand: 550 miljoen
AliExpress is een Chinese webwinkel de mogelijkheid biedt aan Chinese bedrijven en particulieren om producten wereldwijd te verkopen. AliExpress is in 2010 opgericht door Jack Ma. Indertijd werd er enkel nog in bulk verkocht. Zo verschilde de minimale afname van product tot product van 20 tot 50 stuks. Tegenwoordig is het ook toegestaan om losse producten te verkopen.
Sinds dat moment is AliExpress uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen, omdat goedkope Chinese spullen nu ook voor de consument gemakkelijk online te bestellen zijn. In veel landen behoort het inmiddels dan ook tot de 10 grootste webshops. Nadeel is de soms langere levertijd, die uiteen kan lopen van 3 tot maar liefst 60 dagen.
6. Shopee
Regio: Zuidoost Azië
Opgericht in: 2015
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.shopee.com
Bezoekers per maand: 450 miljoen
Shopee laat zich best vergelijken met iets als Rakuten. Het is een in Singapore gevestigd technologiebedrijf dat met name verkoopt in Zuidoost Azië. De laatste jaren zijn ze echter ook voorzichtig de Europese en Latijns-Amerikaanse markt aan het ontdekken.
Shopee is een nog relatief jong bedrijf. Het is pas opgericht in 2015. In die tijd was het nog een platform voor particulieren om goederen aan elkaar te verkopen. Hedendaags is de E-commerce afdeling een hybride van verkoop door zowel particulieren als bedrijven.
7. Walmart
Regio: Verenigde Staten
Opgericht in: 1962
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.walmart.com
Bezoekers per maand: 410 miljoen
Walmart is een Amerikaanse keten van supermarkten. Alhoewel het officieel onder de supermarkten valt wordt er heel wat meer verkocht. Zo is het assortiment nog veel groter dan je in de Europese hypermarkten tegenkomt. Zo worden er zelfs vuurwapens en munitie verkocht. Door de toegenomen publieke onrust staan deze echter niet meer vrij in het zicht.
Walmart is in 1962 opgericht door Sam Walton, aan wie het bedrijf ook zijn naam te danken heeft. Het bedrijf heeft bijna 2,5 miljoen medewerkers en is daardoor één van de grootste particuliere werkgevers ter wereld. Het bedrijf heeft ruim 10.000 winkels in 26 landen.
8. Etsy
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2005
Productcategorie: Kunst, handwerk en cadeaus
Website: https://www.etsy.com
Bezoekers per maand: 390 miljoen
De eerste niet algemene webshop die we in de top 40 grootste webshops ter wereld tegenkomen is Etsy. Dit bedrijf is in 2005 opgericht door Robert Kalin, Chris Maguire en Haim Schoppik. Via de website is het mogelijk voor particulieren, kunstenaars en bedrijven om hun handgemaakte of vintage producten te verkopen.
De naam Etsy is afkomstig van het Italiaanse “eh, si” dat simpelweg “oja” betekent. Sinds 2013 mogen ook industrieel gefabriceerde zaken verkocht worden, mits ouder dan 20 jaar, ook zijn handelaren sindsdien welkom op het platform.
9. Taobao
Regio: China
Opgericht in: 2003
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.taobao.com
Bezoekers per maand: 330 miljoen
Taobao is eigendom van Alibaba, de internetgigant die onder andere ook AliExpress uitbaat. Het valt enigszins te vergelijken met eBay en is opgericht voor de Chinese interne markt. Hierdoor zijn de prijzen niet alleen zeer laag maar zijn er ook veel namaakproducten te vinden.
De in 2003 opgerichte webshop staat erom bekend lastig toegankelijk te zijn voor mensen die de Chinese taal niet beheersen. Daarom zijn er veel Chinezen die als ‘Tabao-agent’ functioneren: Zij verzorgen de bestelling en versturen het later tegen een kleine vergoeding weer door naar de buitenlandse klant.
10. Pinduoduo
Regio: China
Opgericht in: 2015
Productcategorie: Agricultuur
Website: https://www.pinduoduo.com
Bezoekers per maand: 240 miljoen
Pinduoduo is net als Tabao een soort online marktplaats binnen China. Waar Taobao zich echter op alle producten richt, heeft Pinduoduo de focus volledig op producten die met agricultuur te maken hebben. Dit kan gaan om technologie, groenten, gereedschappen, grond, software en al het andere wat binnen het breedste spectrum van agricultuur een plaats kan hebben.
Op Pinduoduo zijn er maar liefst 12 miljoen boeren die hun waren aanbieden aan kopers. Daarnaast heeft de coronacrisis voor de oprichting van PDD Groceries gezorgd. Hiermee kunnen particulieren op Pinduoduo groente bestellen en thuis laten afleveren.
11. Trendyol
Regio: Turkije
Opgericht in: 2015
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.trendyol.com
Bezoekers per maand: 210 miljoen
We verlaten in ieder geval tijdelijk even de overdaad aan Aziatische webshops. Trendyol is in 2010 in het Turkse Istanbul opgericht en het grootste e-commerceplatform van het land. Het bedrijf wilde allereerst fashion voor iedereen in Turkije bereikbaar maken. Inmiddels is het een breed e-commerce platform waar naast kleding ook huishoudelijke apparatuur, media, elektronica, meubels en cosmetica worden verkocht.
Jaarlijks wordt de website 210 keer miljoen bezocht. Daarnaast is ook de mobiele app zeer populair. De applicatie is meer dan 45 miljoen keer gedownload en heeft ruim 30 miljoen actieve gebruikers.
12. Allegro
Regio: Polen
Opgericht in: 1999
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.allegro.pl
Bezoekers per maand: 190 miljoen
Allegro is verreweg het bekendste en meest populaire e-commerce platform van Polen. Het land winkelt zo graag op Allegro dat ondanks dat er ‘slechts’ een kleine 40 miljoen mensen in Polen worden het bij de 250 populairste websites ter wereld hoort en 12e staat op de ranglijst met grootste webshops ter wereld.
Maandelijks worden er 70 miljoen artikelen op Allegro verkocht. Bijna 25 miljoen Polen hebben een account op het platform terwijl 19 miljoen actieve gebruikers mogen worden genoemd.
13. Target
Regio: Verenigde Staten
Opgericht in: 1902
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.target.com
Bezoekers per maand: 180 miljoen
De Target is een Amerikaanse keten van warenhuizen en de grote concurrent van Walmart. Naast de Verenigde Staten is het ook in Canada te vinden. Target is een keten voor de middenklasse, en wordt daarom ook wel eens gekscherend ‘Tarzjee’ genoemd.
Na een beleidswijziging in 2018 is het bedrijf meer gaan inzetten op de online verkoop van producten. De komst van de coronacrisis heeft dit nog eens in een stroomversnelling gebracht. Zo is de Target met enkel vestingen in Noord-Amerika toch relatief snel uitgegroeid tot één van de grootste webshops ter wereld.
14. Wayfair
Regio: Noord-Amerika en Europa
Opgericht in: 2002
Productcategorie: Huishoudelijke artikelen
Website: https://www.wayfair.com
Bezoekers per maand: 180 miljoen
Het in 2002 in de Verenigde Staten opgerichte Wayfair is groot geworden met de online verkoop van meubelen en huishoudelijke artikelen. Het bedrijf biedt naast de eigen collectie ook goederen aan namens circa 11.000 andere leveranciers. Hierdoor hebben ze een productaanbod dat in totaal meer dan 14 miljoen artikelen groot is.
Naast de Verenigde Staten bedient het bedrijf ook landen als Canada, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. In 2019 verwierf het bedrijf wereldwijde aandacht door een actie van het personeel. Zij waren het er namelijk niet mee eens dat het bedrijf bedden leverde aan deportatiecentra voor migranten. Vele honderden medewerkers hebben het bedrijf op 26 juni 2019 om die reden verlaten.
15. JD.com
Regio: China
Opgericht in: 1998
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.jd.com
Bezoekers per maand: 180 miljoen
JD.com is in 1998 opgericht als 360buy. Het is één van de grote B2C-retailers in China en richt zich met name op de verkoop van consumentenelektronica. Daarnaast valt er ook veel speelgoed, huishoudelijke artikelen, kleding, accessoires en media te vinden.
Het bedrijf investeert enorm veel in technologie en kunstmatige intelligentie. Zo wordt veel van de bezorging door robots en drones gedaan. In die hoedanigheid heeft het ook de grootste drone infrastructuur ter wereld. Het bedrijf lanceert in de nabije toekomst ook de eerste volledig autonome vrachtwagen.
16. Flipkart
Regio: India
Opgericht in: 2007
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.flipkart.com
Bezoekers per maand: 175 miljoen
Dit Indische bedrijf is in 2007 opgericht om aan de stijgende online koopdrang van de Indische bevolking te voldoen. Grappig genoeg is het net als grote concurrent Amazon ooit begonnen als webshop voor online boeken. Inmiddels vind je er producten in de categorie van consumentenelektronica, mode, huishoudelijke artikelen en producten, dagelijkse boodschappen en alles dat met lifestyle te maken heeft.
Het Amerikaanse Walmart is grootaandeelhouder van Flipkart en heeft ruim driekwart van de aandelen in zijn bezit. Het bedrijf krijgt maandelijks 175 miljoen bezoekers te verwerken maar dat aantal groeit rap. Naar verwachting zal het bedrijf in de komende jaren flink stijgen op de lijst van grootste webshops ter wereld.
17. Wildberries
Regio: Rusland
Opgericht in: 2004
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.wildberries.ru
Bezoekers per maand: 155 miljoen
De eerste Russische webshop die we in de lijst van grootste webshops ter wereld tegenkomen is Wildberries. Wildberries is een succesverhaal van een lerares op zwangerschapsverlof. Met haar spaargeld van omgerekend zo’n 600 euro heeft ze een kleine webshop voor zwangere vrouwen gemaakt.
Inmiddels is Wildberries de grootste Russische e-commercer en de voormalig lerares, Tatyana Bakulchuk, de eerste self-made Russische vrouwelijke miljardair. Haar nettowaarde bedraagt meer dan 10 miljard euro. Op Wildberries worden meer dan 37.000 merken verkocht, dagelijks krijgt het bedrijf ruim 750.000 orders te verwerken. Sinds 2020 is het bij wijzen van test ook in Polen actief.
18. Tokopedia
Regio: Indonesië
Opgericht in: 2009
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.tokopedia.com
Bezoekers per maand: 140 miljoen
Op plek 18 verwelkomen we Indonesië met de webshop Tokopedia. De online markt in Indonesië is vrij versplinterd, zodoende dat het immense land met bijna 300 miljoen inwoners niet eerder op deze lijst vermeld staat. Tokopedia heeft een marktaandeel van 25 %.
Tokopedia biedt verschillende online producten aan, maar de B2C marktplaats is verreweg het bekendste en grootste. Er staan meer dan 200 miljoen verschillende producten online van bijna 10 miljoen verschillende verkopers.
19. Lazada
Regio: Zuidoost Azië
Opgericht in: 2012
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.lazada.com
Bezoekers per maand: 140 miljoen
Lazada is in 2012 opgericht met als enige idee het business model van Amazon over te nemen. Dit door de toenemende vraag van consumenten maar de nog slechte aanwezigheid van Amazon in de Zuidoost Aziatische regio. Het bedrijf ontving al binnen een jaar na oprichting investeringen ter waarde van honderden miljoenen euro’s. De westerse zakenwereld had van meet af aan groot vertrouwen in het bedrijf.
Sinds 2016 vergrootte Alibaba bijna jaarlijks zijn aandeel in het bedrijf. Uiteindelijk zijn de laatste aandelen van het bedrijf in maart 2018 verkocht en is het dagelijks beheer overgedragen aan een bestuurder van Alibaba zelf.
20. Zalando
Regio: Europa
Opgericht in: 2008
Productcategorie: Mode
Website: https://www.zalando.com
Bezoekers per maand: 135 miljoen
Zalando is van origine een Duitse webshop waarop schoenen verkocht werden. Het is opgericht door David Schneider en Robert Gents, die zich hebben laten inspireren door de Amerikaanse online schoenenwinkel Zappos. Deze online schoenenwinkel is inmiddels volledig overgenomen door Amazon.
Binnen twee jaar na oprichting was Zalando reeds de grootste online schoenenwinkel van Duitsland. Vanaf 2011 is men begonnen met uitbreiding naar andere landen en inmiddels worden 17 Europese landen naast schoenen ook van andere mode voorzien.
21. Americanas
Regio: Brazilië
Opgericht in: 1929
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.americanas.com
Bezoekers per maand: 130 miljoen
Americanas is verreweg de grootste webshop van Brazilië. Het in 1929 opgerichte bedrijf was oorspronkelijk een ‘dollar store’ waar tal van verschillende dagelijkse producten tegen één en dezelfde prijs gekocht konden worden.
Het bedrijf had al redelijk snel in de gaten dat de online markt belangrijk zou gaan worden. Reeds in 1999 was er al een werkende webshop. Deze zwengelde toen al de verkopen van het bedrijf zo aan dat ook het aantal fysieke vestigingen flink verhoogd kon worden. De leidende positie die het zowel offline als online heeft gekregen heeft het bedrijf vervolgens nooit meer los gelaten.
22. Tmall
Regio: China
Opgericht in: 2008
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.tmall.com
Bezoekers per maand: 110 miljoen
Tmall is een afsplitsing van Taobao en ooit geïntroduceerd als de ‘Taobao Mall’. Het grote verschil tussen de twee is dat Taobao voor ook voor C2C verkoop is maar dat Tmall enkel en alleen B2C verkoop betreft. Via Tmall is het ook mogelijk om voor buitenlandse bedrijven aan Chinese consumenten te verkopen.
In 2011 was Tmall de oorzaak van flinke ‘online rellen’ zoals de Chinese staatsmedia het zelf beschreven. Dit gebeurde nadat Tmall had aangekondigd de jaarlijks te betalen vergoedingen door verkopers zo’n tien keer te verhogen. Naar eigen zeggen was het tot dit besluit genoodzaakt om het kaf van het koren te scheiden qua goede en slechte verkopers. Bedrijven met hoge klantwaardering krijgen bijvoorbeeld 50 tot 100 % van de meerprijs terugbetaald.
23. Mercari
Regio: Japan, Verenigde Staten
Opgericht in: 2013
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.mercari.com
Bezoekers per maand: 110 miljoen
Mercari is een Japanse onderneming die inmiddels ook in de Verenigde Staten actief is. Het bedrijf is de eerste Japanse ‘unicorn’, de term voor startups die al voor een beursgang een waarde van een miljard dollar of meer hadden.
De app van Mercari is inmiddels ruim 100 miljoen keer gedownload en vormt de voorname drijfveer achter het succes van het bedrijf. Dit met dank een de unieke en zeer snelle manier van kopen en verkopen. Zelfs in de Verenigde Staten behoort de app tot de meest populaire apps van het land.
24. Hepsiburada
Regio: Turkije
Opgericht in: 1998
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.hepsiburada.com
Bezoekers per maand: 100 miljoen
Hepsiburada was één van de eerste webshops van Turkije en is opgericht door zakenvrouw Hansade Dogan-Boiner. Zij is dochter van Aydin Dogan, oprichter van de Dogan holding die onder andere eigenaar zijn van een aantal van de grootste Turkse kranten (Hürriyet, Milliyet en Fanatik) en televiziezenders.
Het bedrijf is door haarzelf opgericht omdat ze in de late jaren ’90 al vermoedde dat het internet een grote rol in het koopgedrag ging spelen. Het bedrijf wordt veelvuldig uitgeroepen tot populairste merk en beste webshop van Turkije. Het wordt lokaal ook wel het ‘Amazon van het Oosten’ genoemd.
25. Wish
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2011
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.wish.com
Bezoekers per maand: 90 miljoen
Wish is een online platform voor kopers en verkopers. Het bedrijf is begonnen als een website waar gebruikers een ‘wensenlijstje’ konden aanmaken en vervolgens door een algoritme aan een listing van producten gekoppeld worden.
Het in 2011 krijgt vaak kritiek omwille van de vaak slechte kwaliteit van de producten die aangeboden worden. Hierdoor heeft het platform zelfs als ‘meme’ een status gekregen. Sinds 2021 wordt Wish door Frankrijk geblokkeerd omdat justitie daar vindt dat het te eenvoudig is om verboden goederen te bestellen.
26. Ozon
Regio: Rusland
Opgericht in: 1998
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.ozon.com
Bezoekers per maand: 90 miljoen
Als er een ‘Amazon van het oosten’ is, dan mag het Amazon van Rusland natuurlijk niet ontbreken. Ozon is in 1998 opgericht als een online boekwinkel. Alhoewel het inmiddels ingehaald is als grootste webshop van Rusland behoort het met afstand nog steeds tot de drie grootsten.
Sinds 2020 is Ozon aanwezig op de technologiebeurs NASDAQ. Hier heeft het een waarde van ruim 5 miljard euro toebedeeld gekregen.
27. Casas Bahia
Regio: Brazilië
Opgericht in: 1952
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.casasbahia.com.br
Bezoekers per maand: 85 miljoen
Casas Bahia is traditioneel één van de grotere winkelketens van Brazilië. Origineel werden er meubels en huishoudelijke apparaten verkocht. Hedendaags verkoopt het alle algemene producten. De naam betekent ‘Huize Bahia’. Bahia is de Braziliaanse staat waar vandaan het bedrijf afkomstig is.
Casas Bahias heeft lange tijd geen webshop gehad. Het vertrouwde erop om een fysieke winkel te zijn die op ‘zoveel mogelijk hoeken van de straat’ gevonden kon worden. Sinds 2019 is er dan toch een webshop opgericht en deze heeft zich snel weten op te werken tot één van de populairste webshops ter wereld.
28. Bol.com
Bol.com Folder
Profiteer nog 4 dagen van deze Bol.com Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Bol.com aanbiedingen en bespaar op je aankopen.
Regio: Nederland, België
Opgericht in: 1999
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.bol.com
Bezoekers per maand: 80 miljoen
De webshop Bol.com zal voor weinig mensen nog een geheim zijn. Het is verreweg de grootste Nederlandse bedrijf in de E-commerce, die zowel Coolblue als Amazon (in ieder geval vooralsnog) ver achter zich laat. Ook in België is het een gevestigde naam en behoort het tot de grootste webshops van het land. Het bedrijf heeft een jaarlijkse omzet van ruim vier miljard euro en krijgt maandelijks bijna 80 miljoen bezoekers te verwerken. De gemiddelde Nederlander en Belg brengt maandelijks dus bijna drie keer een bezoek aan de webshop!
29. ASOS
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2000
Productcategorie: Mode
Website: https://www.asos.com
Bezoekers per maand: 80 miljoen
ASOS is in 2000 opgericht om replica’s van bekende outfits te verkopen. De naam betekent origineel dan ook ‘As Seen On Screen’. Omdat bet bedrijf inmiddels een uitgebreide eigen collectie heeft is de naam inmiddels niets anders dan een stylering.
Het bedrijf is mede dankzij e-mail marketing groot geworden. Zelfs rond het jaar 210, toen het al een gevestigde naam in de wereld van e-commerce was, was zo’n 10 % van de opzet van email marketing afkomstig.
30. Coupang
Regio: Zuid-Korea
Opgericht in: 2010
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.coupang.com
Bezoekers per maand: 65 miljoen
Coupang is de grootste E-commerce website van het technologisch geavanceerde Zuid-Korea. Des te meer bijzonder is het dus dat het een relatief jong bedrijf dat in de Verenigde Staten opgericht is. De Koreaans-Amerikaanse Bom Kim staat tot aan de dag van vandaag aan het roer van het bedrijf.
Na het verkrijgen van de leidende positie binnen de Koreaanse e-commerce is Coupang ook begonnen met een streamingdienst genaamd Coupang Play. Het bedrijf heeft zo’n goede marktpositie dat er ook in het geval van Coupang over ‘De Amazon van..’ gesproken wordt.
31. OTTO
Regio: Duitsland
Opgericht in: 1949
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.otto.de
Bezoekers per maand: 55 miljoen
De Otto groep is een grotendeels Europese groep van verschillende webshops. Als alle dochterondernemingen bij elkaar worden geteld zou het direct één van de grootste webshops ter wereld zijn. Het bedrijf is in 1949 opgericht als postorderbedrijf en is ook in Nederland al lange tijd populair.
Otto is waarschijnlijk het postorderbedrijf dat de opkomst van het internet het best doorstaan heeft. Dit komt omdat ze al vroeg op de veranderende markt inspeelden. Bijvoorbeeld de zeer bekende webshops About You en Bonprix zijn onderdeel van de groep. Hun meest bezochte webshop is de Duitse lokale webshop, met ruim 50 miljoen bezoekers per maand.
32. Vinted
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2008
Productcategorie: Mode
Website: https://www.vinted.com
Bezoekers per maand: 55 miljoen
Vinted is een online marktplaats voor de verkoop van tweedehands spullen, met name met het idee om kleding een tweede leven te geven. Het bedrijf is in 2021 in Litouwen opgericht en stond nog geen vier jaar later aan de rand van de afgrond. Aan het succes hangt een Nederlands tintje.
Nederlander Thomas Plantenga nam in 2016 de dagelijkse leiding van het bedrijf over en wist er al snel weer een winstgevende onderneming van te maken. Nog voor 2020 bereikte het bedrijf een waarde van meer dan een miljard euro en is daardoor een zakelijke ‘unicorn’. Vinted is inmiddels in 15 - met name Europese - landen actief.
33. Marktplaats
Regio: Nederland
Opgericht in: 1999
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.marktplaats.nl
Bezoekers per maand: 55 miljoen
Op nummer 33 vinden we de volgende volledig nieuwe Nederlandse webshop. Marktplaats is vanaf de opening in 1999 altijd al een bezoekerssucces geweest. Het bedrijf is hetzelfde jaar nog door oprichter Rene van Mullem verkocht.
Kringloopketen ‘Het Goed nam de webshop voor omgerekend net geen 275.000 over 95 % van de aandelen over. Nog geen vier jaar later is het bedrijf voor 225 miljoen euro verkocht aan eBay.
Marktplaats werd pas winstgevend op het moment dat voor bepaalde advertenties een vergoeding gevraagd werd. Marktplaats verdient veel geld aan gebruikers die advertenties niet verwijderen en daardoor onbedoeld hun advertentie automatisch opwaarderen.
34. Cdiscount
Regio: Frankrijk, België
Opgericht in: 1998
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.cdiscount.fr
Bezoekers per maand: 50 miljoen
Het Franse Cdiscount is een webshop waar met name consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur verkocht wordt. Tot 2013 was het de voornaamste Franse webshop, sindsdien is de rol door voornamelijk buitenlandse aanbieders overgenomen. Cdiscount is naast in Frankrijk ook in België, Spanje, Duitsland, Italië en Luxemburg actief.
Cdiscount is één van de eerste webshops die er ook voor gekozen heeft om fysieke vestigingen te openen. De grote superstores werden geen succes maar de vele kleinere shops die nadien opgericht zijn juist wél.
35. ManoMano
Regio: Europa
Opgericht in: 2012
Productcategorie: Huishoudelijke artikelen
Website: https://www.manomano.com
Bezoekers per maand: 50 miljoen
Ook op nummer 35 vinden we een Franse web-onderneming terug. ManoMano is een webshop die zich specialiseert in de verkoop van DIY- en tuinmeubels en -artikelen. Het bedrijf is in 2013 live gegaan als MonEchelle en veranderde de naam 2015 in het huidige ManoMano.
ManoMano is naast Frankrijk actief in de Europese landen Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigde Koninkrijk. Door een verzadigde markt zijn er momenteel geen plannen om naar andere landen uit te breiden.
36. Discogs
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2000
Productcategorie: Muziek
Website: https://www.discogs.com
Bezoekers per maand: 49 miljoen
Discogs is een website die van start is gegaan als database voor alle informatie die over muziek te vinden is. Het bedrijf is een soort muzikale Wikipedia, gebruikers kunnen zelf aanpassingen maken. De database bestaat inmiddels uit meer dan 7,5 miljoen artiesten en in totaal bijna 15 miljoen uitgaven van liedjes.
Het verdienmodel van Discogs bestaat naast advertentiekosten uit de webshop waar gebruikers (en bands) zelf alles wat met de muziek te maken heeft aan elkaar kunnen verkopen. Het bedrijf trekt maandelijks een kleine 50 miljoen bezoekers.
37. n11
Regio: Turkije
Opgericht in: 2012
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.n11.com
Bezoekers per maand: 49 miljoen
Het Turkse N11 is een online platform waarop bedrijven aan particulieren hun waar kunnen kopen. Het bedrijf is opgericht door een consortium van een Turks en Zuid-Koreaans bedrijf. De ‘11’ in de naam verwijst naar de 11 in het andere bedrijf van de Zuid-Koreanen, de K-shop webshop Eleven Street.
Via het platform verkopen zo’n 100.000 verschillende winkels hun artikelen aan de 6 miljoen geregistreerde gebruikers. De 15 miljoen leden zijn maandelijks goed voor ongeveer 49 miljoen bezoeken.
38. Poshmark
Regio: Verenigde Staten
Opgericht in: 2011
Productcategorie: Mode
Website: https://www.poshmark.com
Bezoekers per maand: 47 miljoen
Poshmark is een van origine Amerikaans bedrijf dat social media en winkelen verbindt. Naast het kopen en verkopen van alles dat met mode te maken heeft het bedrijf ook een uitgebreide sociale functie waarbij gebruikers kunnen communiceren en foto’s van hun momenten en natuurlijk kleding delen.
Poshmark is altijd trouw gebleven aan het enkel kunnen aanbieden van mode-producten. Sinds februari 2021 is dit wel enigszins uitgebreid: Vanaf dat moment mochten ook kleding en accessoires voor huisdieren gekocht en verkocht worden. Het bedrijf is actief in Amerika, Canada en Australië.
39. eMAG
Regio: Oost-Europa
Opgericht in: 2001
Productcategorie: Algemeen
Website: https://www.emag.ro
Bezoekers per maand: 45 miljoen
eMAG is in 2001 opgericht als Roemeense webshop voor computersystemen en kantoorartikelen. Sinds 2014 is het grotendeels in handen van een groot Zuid-Afrikaanse investeringsgroep. Vanaf dat moment is het aanbod op eMAG flink uitgebreid. Gelijktijdig werd het voor andere bedrijven en zelfstandigen ook mogelijk om handel te drijven op het platform.
Niet veel later is het bedrijf uitgebreid naar vele andere (Zuid)oost Europese landen, om in het gat te springen dat nog niet door Amazon opgevuld is. Met recht dus “De Amazon van Oost-Europa”.
40. StockX
Regio: Wereldwijd
Opgericht in: 2015
Productcategorie: mode
Website: https://www.stockx.com
Bezoekers per maand: 45 miljoen
StockX is een online marktplaats waar bijna uitsluitend streetwear, sneakers en lifestyle producten worden aangeboden. Sinds 2020 worden echter ook elektronica zoals mobiele telefoons, consoles en computer hardware verkocht.
StockX verdient zijn geld door administratiekosten en een commissie tussen verkopen op te eisen. De administratiekosten bedragen 3 % en de commissie is 9,5 %. Hoe langer verkopers lid zijn, hoe lager de commissie wordt. Het bedrijf is werkzaam in de Verenigde Staten en grote delen van Europa.