Booking.com is een bedrijf dat oorspronkelijk uit Amsterdam komt. Het begon in 1996 als een kleine organisatie. Ondertussen is Booking uitgegroeid tot een van de grootste online businesses ter wereld. Ze werken door middel van e-commerce. Je kunt dus alleen producten en diensten aanschaffen via internet, en niet in een fysieke winkel. In deze folder zetten we alle relevante informatie over Booking op een rijtje.
De missie van Booking is om reizen zo laagdrempelig mogelijk te maken zodat elk mens de wereld kan ervaren en beleven. Om dit te doen hebben ze aanzienlijk in nieuwe technologieën geïnvesteerd. Op deze manier kan Booking miljoenen mensen met elkaar in contact brengen en een reeks aan ervaringen aanbieden op geweldige locaties, en dat allemaal eventueel inclusief transport, verblijf, en pension.
Booking werkt nauw samen met zowel grote merknamen als kleine ondernemers. Op deze manier creëert Booking een wereld vol potentiële reizen op een globale schaal. Ze bieden accommodaties aan van hotelketens aan kustplaatsen tot in het centrum van hoofdsteden en van bungalows in plattelandsgebieden tot pensionnetjes in de bergen. Als je liever verblijft bij een gevestigde merknaam, dan is daar zeker iets voor te zeggen. Deze ketens hebben vaak al veel positieve beoordelingen gehad en hebben een bepaalde reputatie opgebouwd. Als je echter toch liever wat verder achteraf gelegen ligt en de hordes toeristen in het hoogseizoen hoopt te vermijden, zijn er ook genoeg huisjes en kleine hotels om gebruik van te maken.
Book.com is ontzettend makkelijk in gebruik. Ten eerste kun je eenvoudig bovenaan de pagina een voorkeur uitspreken voor een taal. De website is in totaal beschikbaar in 43 talen. Bovendien bestaat de catalogus van Booking uit meer dan 28 miljoen verblijven waarvan bijna 20 procent unieke accommodaties. Het klinkt misschien ietwat overweldigend, want waar begin je dan? Je begint bij de zoekbalk in het midden van het scherm. Daar vragen ze drie algemene vragen, namelijk je bestemming, mogelijke vertrek- en aankomstdata, en met hoeveel personen je reist. Je kunt eventueel nog toevoegen dat het om een zakelijke reis gaat. Klik vervolgens op zoek, en het avontuur begint!
Nadat je de drie eerste vragen beantwoord hebt, verschijnt een tweede pagina. Hierop verschijnen meteen suggesties voor een hoop verschillende soorten accommodaties, maar vaak is het fijn om nog wat extra filters toe te voegen. Aan de linkerkant van je scherm verschijnt een verticale balk waarin je een heel aantal voorkeuren kunt aangeven. Zo kun je een budget instellen, een minimum aantal sterren of bepaald beoordelingscijfer aangeven, alsook het soort verblijf (appartement, hotel, villa, pensioen, vakantiehuis, Bed & Breakfasts, resorts, campings, boten, etc.). Ook heb je de optie om populaire eisen aan te geven, zoals nabijheid van het strand of het stadscentrum, gratis WiFi, en welke maaltijden je graag inclusief wil hebben. Aan de hand van deze filters kan Booking al een vrij genuanceerd beeld schetsen van waar jij naar op zoek bent. Vervolgens zie je dus alleen nog de bestemmingen en accommodaties die van toepassing zijn op jou. Op deze manier zie je snel een duidelijk overzicht van het aanbod en wordt een keuze maken dan ook een stuk makkelijker.
Aangezien Booking een e-commerce bedrijf is, kun je dus niet fysiek naar een winkel gaan als je vragen hebt. Op de website bestaat er daarom een pagina met veelgestelde vragen. Een groot deel van de eventuele problemen die je tegenkomt kan eenvoudig verholpen worden door de antwoorden op deze vragen eens door te lezen. Kom je er dan nog niet uit? Geen zorgen, in dat geval kun je contact opnemen met de klantenservice van Booking. Zowel via de telefoon als via een live chatfunctie kun je urgente zaken bespreken met een medewerker. Bij de Livechat praat je eerst tegen een bot en vervolgens krijg je eventueel een medewerker te spreken als dat nodig mocht zijn. De klantenservice van Booking 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar.
Je kunt ervoor kiezen om een account aan te maken. Dat klinkt enger dan dat het is, want je zit helemaal nergens aan vast. Het is vooral praktisch om meerdere redenen. Ten eerste onthoudt jouw account welke filters en zoekfuncties je eerder hebt gebruikt. Zo vind je gemakkelijk weer je weg terug als je de website opnieuw opent. Ten tweede heb je ook al je informatie op één plek staan. Stel je kunt je bevestigingsemail niet meer vinden of je weet je reisnummer niet meer uit je hoofd, dan hoef je alleen maar even in te loggen op je Booking account en daar vind je al dit soort gegevens. Je hoeft niet meer te twijfelen om een vakantie te boeken via Booking, gewoon doen dus. Bovendien heeft Booking regelmatig hele leuke aanbiedingen voor een schappelijk prijsje. Voor de meest actuele folders, check 1Folders.nl. Hier staat ook meteen bij wanneer de actie precies geldt.
De webshop Booking.com werd al in 1996 in Amersfoort opgericht. In dat jaar startte een student van de Universiteit Twente met deze website, waarop hij het bieden van een hotel mogelijk maakte. In eerste instantie werkte deze student, Geert-Jan Bruinsma, volledig zelfstandig. Hier kwam echter al snel verandering in, aangezien Booking.com al snel gigantisch wist te groeien. In 1997 werd bijvoorbeeld al een eerste investeerder aangetrokken, waarna nog vele investeerders zouden volgen. In 2005 werd Booking.com overgenomen door een Amerikaans bedrijf uit dezelfde branche. Door de jaren heen is Booking.com verder en verder blijven groeien; het is nu de meest gebruikte website voor het boeken van een hotel, een vakantiehuis of een andere vakantie accommodatie.
Als je op de website van Booking.com een kijkje neemt, kan je in de menubalk kiezen tussen de volgende categorieën: Verblijven, Vluchten, Autoverhuur, Attracties en Luchthaventaxi’s. Deze categorieën laten duidelijk zien dat Booking.com niet meer alleen accommodaties aanbiedt, maar ook aanverwante diensten voor op reis. Mocht je een reis gaan boeken, is het al met al onwijs handig om gebruik te maken van deze website.
Heb je op de website van Booking.com bijvoorbeeld het gewenste hotel gevonden? Dan kan je deze direct boeken, maar let daarbij wel goed op alle voorwaarden die gelden. Het aanbod komt namelijk tot stand dankzij de verschillende hotels, waarbij alle hotels hun eigen voorwaarden kunnen betalen. Sommige accommodaties kan je bijvoorbeeld gratis annuleren, terwijl dat bij andere accommodatie weer niet het geval is. Let hier dus goed op bij het boeken van een hotel, een vakantiehuis of een andere dienst via Booking.com.
Heb je vragen? Je kunt daarvoor contact opnemen via de website van Booking.com. Je dient daarvoor eerst in te loggen op jouw Booking.com account, waarna je rechtstreeks in contact kunt komen met de klantenservice van deze internationale onderneming.