A-merken Lidl

Let je op de centen bij het boodschappen doen? Dan is Lidl een verstandige keus. De supermarktketen verkocht voor lange tijd alleen zijn eigen huismerk, en stond erom bekend lekker goedkoop te zijn. Dat is nu veranderd.

Lidl verkoopt sinds kort A-merken zoals Unox, Calvé en Coca-Cola. In elke afdeling van de supermarkt kan je nu kiezen voor een A-merk alternatief op het huismerk van Lidl.

Lidl Folder

Lidl Folder

Geldig van 18-11 t/m 24-11

Profiteer nog 4 dagen van deze Lidl Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Lidl aanbiedingen en bespaar op je aankopen.

Folder bekijken

A-merken bij Lidl

Sinds kort verkoopt de supermarktketen naast hun huismerk ook bekende A-merken.

Hierdoor kunnen ze naast hun vaste klantenkring een nieuwe doelgroep bereiken: consumenten die graag de hoogste kwaliteit producten kopen.

Lidl zegt dat de winkel altijd op zoek is naar nieuwe producten om hun klanten het beste te kunnen bieden.

De verkoop van A-merken is een logische stap, omdat de grote supermarkten veel meer hun eigen huismerken zijn gaan verkopen, en daardoor de doelgroep van Lidl meer aanspreken.

Lidl doet dus het tegenovergestelde. Het verkoopt naast de vertrouwde huismerken nu ook A-merken om te kunnen blijven concurreren met andere supermarkten op de Nederlandse markt.

De supermarktketen Aldi heeft deze stap ook genomen.

In de rest van Europa verkocht Lidl al langere tijd A-merken, maar in Nederland werkte de discountformule tot voor kort goed genoeg.

Nu Lidl toch is overgestapt naar de verkoop van A-merken, zal de keten gaan onderzoeken welke producten goed verkocht worden bij hun klanten.

Sommige A-merken zijn daarom maar tijdelijk in de schappen te vinden.

Soorten A-merken

Welke A-merken biedt Lidl dan sinds kort aan? Om het je makkelijk te maken, zetten we hier alle A-merken die beschikbaar zijn in Lidl voor je op een rijtje:

Wereldkeuken

Bij de Lidl kan je terecht om de ingrediënten van je maaltijd te vinden. Qua A-merk bieden ze de maaltijdpakketten van Knorr.

Zuivel

De producten van Becel en Blue Band zijn verkrijgbaar bij Lidl, zoals boter en margarine. Ook de bak- en braadproducten van Croma kan je in de winkel vinden.

Plantaardige melkproducten zijn ook beschikbaar bij Lidl. Het verkoopt de plantaardige producten van Alpro, zoals amandelmelk en sojamelk.

Soepen

De welbekende soepen van Unox zijn verkrijgbaar in de Lidl.

Sauzen

Heinz Ketchup is te koop in Lidl, net zoals de sauzen van Calvé.

Ook de pindakaas van Calvé is te vinden in de winkel.

Snacks

Ook voor de beste snacks ben je bij Lidl op het juiste adres. Het verkoopt Oreo's en de bastognekoeken van LU.

Hartige snacks van Lidl bestaan uit de Tucs van LU, en verschillende smaken chips van Pringles, Lays en Cheetos.

Meer zin in chocola? Bij de Lidl kan je de grootste merken vinden, zoals M&M’s, Ritter Sport, Milka, KitKat, Mars en Kinder.

Koffie en thee

Bij de Lidl kan je terecht voor je Senseo koffiepads. Daarnaast kun je er ook producten van Nescafé kopen.

Ook de thee van Pickwick is verkrijgbaar in de winkel.

Dranken

Tot voor kort kon je het er nog niet vinden, maar nu zijn ook Pepsi en Coca-Cola beschikbaar in de Lidl.

Daarnaast kan je er frisdranken zoals 7UP, Fanta, Rivella en Crystal Clear vinden. Ook de frisdranken van Lipton zijn in Lidl te verkrijgen.

Qua bier kan je tegenwoordig ook enkele grote merken inkopen bij Lidl. Dit zijn Heineken, Hertog Jan, Amstel, Leffe, Affligem en Desperado's.

Diepvries

De lekkere diepvriespizza’s van Dr. Oetker zijn verkrijgbaar in Lidl in verschillende varianten.

Schoonmaakmiddelen

Ook qua schoonmaakmiddelen kan je de klassiekers tegenwoordig in Lidl vinden. Dit zijn de wasmiddelen van Robijn en Ariel, en het afwasmiddel van Dreft.

Wat is een A-merk?

Een A-merk is een classificatie van een merk dat naamsbekendheid heeft bij consumenten, en gewaardeerd wordt om de prijs-kwaliteitverhouding van de producten.

Een meer officiële manier om een A-merk te definiëren, is met de distributiespreiding. Dit betekent simpelweg in hoeveel winkels een merk verkocht wordt.

Een A-merk heeft een distributiespreiding van meer dan 75%. De producten van een bepaald A-merk zijn dus in meer dan driekwart van de supermarkten verkrijgbaar.

Ook staan A-merken bekend om hun reclamecampagnes. Zo worden consumenten constant herinnerd aan een merk, waardoor het meer vertrouwd aan zal voelen.

Dit werkt: zo’n 65% van de verkochte producten in supermarkten zijn A-merk.

Is A-merk beter dan huismerk?

A-merken hebben meer naamsbekendheid en een hogere prijs dan huismerken.

Dit geeft de klanten van een supermarkt het gevoel dat de kwaliteit van een A-merk beter is. Waarom zou het anders duurder zijn?

Dit hoeft echter niet het geval te zijn. Soms is het zelfs zo dat huismerken of B-merken bij dezelfde producent vandaan komen.

De kwaliteit van goedkopere merken is dus vaak hetzelfde als die van A-merken.

Waarom betalen we dan meer voor A-merken? Het antwoord is goede marketing. A-merken hebben een doelgroep waar goed door een bedrijf op ingewerkt wordt.

Dit zijn de consumenten die niets minder dan het beste willen, en daarom bereid zijn extra te betalen voor duurdere producten.

Ook B-merken en huismerken hebben een doelgroep. Zij richten zich meer op klanten die graag geld willen besparen op boodschappen.

Een iets lagere prijs en een simpele verpakking geven klanten het idee dat ze een voordelige keus maken.

Heb je wel eens met een blinddoek om verschillende merken van cola gedronken? De meeste mensen zullen de A-merken er niet uit kunnen halen, en een goedkoper merk soms zelfs lekkerder vinden.

Sta je in de Lidl? Ga daarom niet meteen op de bekende merken af, maar geef de huismerken ook eens een kans.