Wil je graag wat geld besparen op boodschappen, maar weet je niet waar je dat het beste kunt doen? ALDI en Lidl staan bekend om hun goedkope producten, die vooral bestaan uit hun eigen huismerk. Maar welke van de twee is eigenlijk goedkoper?
Lidl is goedkoper dan ALDI, is gebleken uit een onderzoek van de Consumentenbond. Dat maakt Lidl momenteel ook de goedkoopste supermarkt van Nederland. ALDI staat op het moment op nummer 4.
Lidl Folder
Profiteer nog 4 dagen van deze Lidl Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste Lidl aanbiedingen en bespaar op je aankopen.
Lidl
Lidl is door de Consumentenbond in 2021 uitverkozen tot de goedkoopste supermarkt van Nederland. Dit is gebaseerd op de huismerken die Lidl aanbiedt aan consumenten. De prijzen van het huismerk van Lidl ligt 10 procent onder de gemiddelde prijs van een huismerk in Nederland.
Natuurlijk betekent dit niet dat alles goedkoper is in de Lidl dan in de ALDI. Misschien kan je voor een pak melk beter bij de ALDI zijn, terwijl Lidl voordeliger is als je shampoo nodig hebt. Blijf dus altijd de prijzen vergelijken als je op zoek bent naar de beste prijs.
ALDI Folder
Profiteer nog 4 dagen van deze ALDI Folder met actuele aanbiedingen. Ontdek de nieuwste ALDI aanbiedingen en bespaar op je aankopen.
ALDI
ALDI staat volgens de Consumentenbond op nummer 4 als het gaat om het aanbieden van de goedkoopste producten. De keten is duurder dan Lidl, Dirk en Vomar.
In eerdere jaren stond ALDI nog nek aan nek als met Lidl als het ging om de eerste plek voor goedkoopste supermarkt van Nederland, maar is nu dus twee of drie plaatsen opgeschoven.
ALDI was in 2021 namelijk 8 procent goedkoper dan andere supermarkten, als het gaat om huismerken. Dirk en Vomar waren dat jaar 9 procent goedkoper.
Huismerk
Lidl en ALDI staan er beiden om bekend vooral huismerken te verkopen. Deze merken bestaan uit producten die geproduceerd worden in opdracht van een supermarktketen.
Dit is dus anders dan andere soort merken. Daar werkt het andersom: een fabrikant of producent verzorgt de productie van een bepaald artikel, en verkoopt deze vervolgens aan de supermarkt.
Een huismerk is te herkennen aan een simpele verpakking. Er wordt geen of weinig marketing gedaan voor de producten van een huismerk, zoals reclamespotjes, waardoor de kosten van een supermarkt lager liggen bij deze producten. Hierdoor kunnen deze goedkoper verkocht worden.
Qua verschil in kwaliteit valt vaak niet zoveel verschil te merken. Vaak hebben A-merken en huismerken zelfs dezelfde producent. Het kan dus zomaar voorkomen dat een pak ontbijtkoek van een huismerk en een ontbijtkoek van een bekend merk bijvoorbeeld precies hetzelfde zijn.
De kosten van een A-merk zitten dus vooral in de marketing, niet in de hogere kwaliteit.
Discountwinkel
Lidl en ALDI zijn beide discountwinkels. Dit zijn winkels die producten standaard goedkoper aanbiedt dan de concurrentie. Het laag houden van de prijzen is het verdienmodel van een discountwinkel, omdat het zo klanten kan trekken.
Om de prijzen laag te houden, worden op verschillende wijzen kosten bespaard binnen een winkel. Zo wordt bijvoorbeeld alleen het huismerk aangeboden, om binnen een bepaalde assortimentsgroep geen duurdere alternatieven aan te hoeven bieden.
Daarnaast leidt de exclusieve verkoop van huismerkproducten tot een kleiner aantal producten in totaal. Hierdoor kan ruimte bespaard worden in de winkel.
Discountwinkels zijn dan vaak ook kleiner dan normale supermarkten. Daarnaast worden de producten vaak in de transportdoos gepresenteerd aan klanten. Ook daar wordt bezuinigd, er zijn namelijk nauwelijks vakkenvullers nodig.
De producten van het huismerk worden daarnaast ook nog ingekocht bij kleine bedrijven. Dit wordt gedaan om deze kleine bedrijven afhankelijk te maken van de winst die ze maken van het huismerk.
Als dit gebeurt, heeft de discountwinkel meer inspraak op de manier van productie en kan het onderhandelen voor een lagere prijs.
De duurste huismerken
De huismerken van Poiesz, Spar en Coop zijn het duurst. Bij Poiesz betaal je maar liefst 17 procent meer dan het gemiddelde voor een product van het huismerk. Bij de Spar is dit 14 procent, en bij de Coop 6 procent.
De Albert Heijn en Plus vallen met hun huismerken 1 procent boven de gemiddelde prijs. Jumbo’s huismerk ligt vrijwel precies op het gemiddelde.
A-merken
Uit het onderzoek van de Consumentenbond is ook gebleken dat A-merken steeds duurder worden vergeleken met huismerken. Producten van een A-merk waren in 2021 namelijk gemiddeld 45 procent duurder.
Dit was in 2014 nog maar 24 procent. Of de A-merken duurder worden, of de huismerken goedkoper, verschilt per product. Dit is namelijk afhankelijk van de ingrediënten en de productiewijze.
Sinds kort bieden zowel Lidl als ALDI ook enkele A-merken aan aan hun klanten. Toch richten ze zich nog steeds het meest op de verkoop van hun eigen producten.
Conclusie
Uit onderzoek van de Consumentenbond is gebleken dat Lidl goedkoper is dan ALDI. Dit is gebaseerd op de prijzen van de huismerken, maar omdat ALDI en Lidl allebei vooral producten van het huismerk verkopen, is dit een betrouwbare conclusie.
Lidl en Aldi zijn allebei discountwinkels, wat betekent dat ze zichzelf onderscheiden van de concurrentie door standaard lagere prijzen te vragen voor hun producten. Daarom is het onderzoek van de Consumentenbond erg gunstig voor Lidl.