Albert Heijn oppermachtig in Nederland
Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland. Maar hoeveel filialen zijn er? Wat is het marktaandeel van Albert Heijn? Hoeveel werknemers hebben ze in dienst? En welke omzet draaien ze?
Inhoudsopgave []
Algemene Albert Heijn statistieken
- De winst van Ahold-Delhaize bedroeg 2,5 miljard in 2023
- Albert Heijn valt onder de holding Ahold Delhaize: een wereldwijde holding met 7.000 winkels en 380.000 werknemers
- Albert Heijn is de grootste supermarkt in Nederland met een marktaandeel van 37%
- Albert Heijn heeft ruim 1150 filialen
- Het aantal filialen ligt 35% hoger dan 10 jaar geleden
- Het aantal medewerkers bij Albert Heijn bedraagt meer dan 100.000
- Albert Heijn kent de hoogste ‘penetration rate’ van de Nederlandse supermarkten: 70% van de consumenten koopt bij Albert Heijn
- Er zijn 3 Albert Heijn winkelformules: de Albert Heijn wijkwinkels (89%), de Albert Heijn To Go (8%) en de AH XL (4%)
- Met een online marktaandeel van 41% is Albert Heijn ook online de grootste
- De online omzet van AH is tussen 2017 en 2021 bijna verviervoudigd
Geschiedenis
Het succes van supermarktketen Albert Heijn is enorm. Maar hoe is het begonnen?
Ruim 135 jaar geleden (in 1887) nam de toen 21-jarige Albert Heijn het kleine kruidenierswinkeltje van zijn vader over. Enkele jaren later opende Albert een tweede en derde en ook al snel een vierde winkel. Tegen de tijd dat Albert met pensioen ging en het stokje doorgaf aan zijn zoons en schoonzoon, telde Nederland al 75 AH filialen.
Bron: Albert Heijn
De Ahold Delhaize holding
De Albert Heijn holding werd in 1973 omgedoopt tot Ahold. In 2016 fuseerde Ahold met Delhaize en ontstond de Koninklijke Ahold Delhaize holding.
Ahold Delhaize is een Nederlandse holding die winkelketens exploiteert in Europa, de Verenigde Staten en Indonesië. Wereldwijd vallen circa 7.000 winkels onder Ahold Delhaize en zijn er zo'n 380.000 medewerkers in dienst voor de holding.
Andere bekende Nederlandse formules die net als Albert Heijn onder Ahold Delhaize vallen zijn: Gall & Gall, Etos en Bol.com.
In 2021 maakte Ahold Delhaize ruim 3,3 miljard euro winst. Dit was anderhalf keer meer dan in het jaar ervoor en zelfs 2.5 keer meer dan in 2015.
Jaar | Winst (miljarden) |
2015 | 1,3 |
2016 | 1,6 |
2017 | 2,2 |
2018 | 2,6 |
2019 | 2,7 |
2020 | 2,2 |
2021 | 3,3 |
2022 | 3,8 |
2023 | 2,5 |
Bron: Statista
De hoogste omzet werd in 2022 gegenereerd in de Verenigde Staten (5,5 miljard euro). In Europa werd 3,2 miljard euro omzet gegenereerd. Circa 10% van de omzet was afkomstig van online verkopen.
Locatie | Omzet (miljarden) |
Verenigde Staten | 5,5 |
Europa | 3,2 |
Bron: Ahold Delhaize Press Release 2022 Q4
Albert Heijn de grootste in Nederland
Albert Heijn is de grootste supermarktketen van Nederland. Het marktaandeel van Albert Heijn bedraagt 37%. Na Albert Heijn volgen de supermarkten Jumbo (22%), Lidl (10%) en PLUS (7%).
Supermarkt | Marktaandeel |
Jan Linders | 1% |
Poiesz | 1% |
Boon's Markt | 1% |
Hoogvliet | 2% |
Dekamarkt | 2% |
Spar | 2% |
Coop | 3% |
Aldi | 5% |
Plus | 7% |
Lidl | 10% |
Jumbo | 22% |
Albert Heijn | 37% |
Bron: Statista
In 2012 bedroeg het marktaandeel van AH 34%. In de tien jaren erna bleef het marktaandeel rond de 35% liggen. Het afgelopen jaar (2022) steeg het marktaandeel naar 37%.
Jaar | Marktaandeel Albert Heijn |
2012 | 34% |
2013 | 34% |
2014 | 34% |
2015 | 35% |
2016 | 35% |
2017 | 35% |
2018 | 35% |
2019 | 35% |
2020 | 35% |
2021 | 36% |
2022 | 37% |
Bron: Statista
Albert Heijn filialen
Albert Heijn is niet alleen de supermarkt met het grootste marktaandeel, maar ook de supermarkt met de beste landelijke dekking. AH heeft van alle supermarktketens het hoogste aantal winkels, namelijk 1154. Het aantal winkels van Jumbo (de op een na grootste supermarkt) bedraagt 685. Aldi, Lidl en Spar volgen met respectievelijk 485, 438 en 425 filialen.
Supermarkt | Aantal winkels |
Boon's Markt | 42 |
Jan Linders | 64 |
Hoogvliet | 71 |
Poiesz | 72 |
Dekamarkt | 101 |
Coop | 219 |
Plus | 347 |
Spar | 425 |
Lidl | 438 |
Aldi | 485 |
Jumbo | 685 |
Albert Heijn | 1154 |
Bron: Statista
Het aantal filialen is de afgelopen jaren steeds wat toegenomen. In 2011 bedroeg het aantal winkels 854 stuks. In 2022 was dit aantal met 35% toegenomen tot 1154 stuks.
Jaar | Aantal winkels |
2011 | 854 |
2012 | 869 |
2013 | 908 |
2014 | 932 |
2015 | 944 |
2016 | 933 |
2017 | 954 |
2018 | 971 |
2019 | 970 |
2020 | 996 |
2021 | 1057 |
2022 | 1154 |
Het aantal AH winkels ligt nu ongeveer 35% hoger dan 10 jaar geleden.
Bron: Statista
Het hoofdkantoor van Albert Heijn is gelegen in Zaandam. Daarnaast geldt dat de Albert Heijn filialen worden beleverd vanuit twee landelijke en vier regionale distributiecentra. In totaal heeft Albert Heijn circa 100.000 werknemers. Hiermee is AH een van de grootste werkgevers in Nederland.
Albert Heijn heeft de hoogste zogenoemde 'penetration rate' van alle Nederlandse supermarkten. Deze rate ligt op 70%. Dit betekent dat 7 op de 10 mensen wel eens boodschappen doen bij AH. Na Albert Heijn hebben Jumbo en Lidl de hoogste penetration rate, namelijk 48% en 41%.
Winkel | Penetration rate |
AH | 70% |
Jumbo | 48% |
Lidl | 41% |
Aldi | 28% |
Plus | 19% |
Dirk | 14% |
Coop | 12% |
Hoogvliet | 7% |
Bron: Statista
Albert Heijn kent 3 winkelformules: de 'gewone' wijkformule, de AH To Go formule (gericht op producten voor onderweg en vaak gesitueerd op NS stations en in BP bezinestations) en de AH XL formule (met een heel groot assortiment). De AH wijkwinkels hebben de overhand (89%).
Winkelformule | Aandeel |
AH | 89% |
AH To Go | 8% |
AH XL | 4% |
Bron: Albert Heijn
Albert Heijn online
Ook met het oog op het online bestellen van boodschappen, is Albert Heijn de grootste. In 2021 bedroeg hun marktaandeel op dit gebied 41%, terwijl de marktaandelen van de grootste concurrenten Picnic en Jumbo respectievelijk 27% en 21% bedroegen. Het online marktaandeel van AH wisselde gedurende de afgelopen jaren. In 2016 was het online marktaandeel op zijn hoogst: 58%. Met de opkomst van online formules, zoals Picnic, is dit aandeel afgenomen. Maar nog altijd is Albert Heijn ook online de grootste.
Jaar | Online marktaandeel AH | Online marktaandeel Picnic |
2015 | 47% | 5% |
2016 | 59% | 5% |
2017 | 58% | 10% |
2018 | 53% | 16% |
2019 | 47% | 18% |
2020 | 41% | 22% |
2021 | 41% | 27% |
Bron: Statista
De online omzet van AH is tussen 2017 en 2021 bijna verviervoudigd. De omzet gegenereerd door online verkopen steeg van 444 miljoen EUR in 2017, naar 1.600 miljoen EUR in 2021.
Jaar | Omzet online (in miljoen EUR) |
2017 | 444 |
2018 | 640 |
2019 | 731 |
2020 | 1000 |
2021 | 1600 |
Bron: Statista
Concluderend
Albert Heijn is de grootste supermarkt in Nederland. De winkelketen heeft onder meer het hoogste marktaandeel (ook online), het hoogste aantal winkels en de hoogste penetration rate. Om Albert Heijn kan niemand heen.