Het Spaanse kledingbedrijf Zara is een retailketen dat onderdeel is van de modegigant Inditex, die ook eigenaar is van Pull&Bear, Massimo Dutti en Bershka. In 1975 werd Zara opgericht door de Spanjaard Amancio Ortega die al in 1963 zijn eerste atelier begon. 12 jaar later opende Ortega zijn eerste Zara winkel in La Coruña. Wat begon als eenmansbedrijf is uitgegroeid tot een van de populairste en grootste modewinkels in de wereld. Op het moment heeft Zara meer dan 2000 vestigingen in meer dan 88 landen wereldwijd en de firma verkoopt vrouwen, heren en kinderkleding.
De filosofie van Zara is de zogenoemde fast-fashion strategie. Het modebedrijf wil zo snel mogelijk nieuwe trendy kleding ontwerpen en maken om dit vervolgens zo snel mogelijk in alle winkels te krijgen. Dit alles om mee te gaan met de actuele trends en jou als klant de allernieuwste mode het snelst te kunnen bezorgen. Per jaar brengt Zara daardoor rond de 16.000 nieuwe artikelen op de markt en heeft de klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. Het bedrijf heeft alles van design, productie, en distributie tot de verkoop in eigen beheer en werkt met een breed netwerk van eigen winkels om klanten van mooie en trendy kleding te voorzien.
De modewinkel wil ervoor zorgen dat jij als klant een echt goede winkelbeleving in elke winkel hebt. De collectie van de Zara varieert per winkel waardoor niet elke winkel dezelfde kledingstukken beschikbaar heeft. Daarnaast verandert het assortiment van de winkel bijna dagelijks, zodat je altijd wel wat nieuws ziet als je de winkel bezoekt. Het modemerk koopt de stoffen voor haar producten in grote getalen in en verwerkt en bewerkt ze zelf op een later moment. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf direct stof beschikbaar heeft om een bepaalde trend te volgen en dit scheelt niet alleen in de kosten, maar ook heel veel in tijd. Aangezien Zara een zeer flexibel netwerk heeft met veel innovaties om onnodige tijdverlies te voorkomen, heeft het merk een grote streep voor op andere modeketens.
Het bedrijf wil ook graag wat terug doen voor de maatschappij en heeft daarom een kledinginzamelactie op touw gezet. Bij geselecteerde winkels kun je gebruikte kleding inleveren of in de daarvoor bestemde containers plaatsen en zal de Zara de kledingstukken een tweede leven geven. De kleding levert Zara dan aan non-profitorganisaties en zij zullen met de kleren weer andere mensen blij maken die het minder hebben. Voor nu is het nog niet mogelijk om dit bij alle winkels te doen, maar Zara is wel bezig om dit mogelijk te maken. Ook wil het bedrijf online shoppers ook de mogelijkheid geven tweedehandskleding te kunnen doneren. Op de website van Zara kun je in ieder geval zien welke winkels wel met de actie meedoen.
Mocht je geen Zara winkel dicht bij je in de buurt hebben om lekker even te winkelen dan is het ook mogelijk om de kleding via de webshop te bestellen. De webpagina van de winkel is zeer overzichtelijk en geeft je de mogelijkheid om in te loggen voor nog meer gebruiksgemak. Het merk gaat mee met de laatste mode en past hier haar collecties ook steeds weer op aan. Online in de webwinkel is het gehele aanbod van Zara te vinden. Van de nieuwste collectie, de basics collectie of de uitverkoop afdeling. Er staan zoveel artikelen online dat er vast wel een kledingstuk bij zit dat voldoet aan jouw wensen of voorkeuren.
Als je een categorie gekozen hebt dan staan alle kledingstukken verzameld bij elkaar. Je kunt filteren op maat, kleur, collectie en prijs en dit maakt het zoeken nog veel makkelijker. De prijs staat al gelijk bij het artikel zodat je direct weet waar je aan toe bent en of het binnen je budget valt. Mocht je niet helemaal weten wat voor look je zoekt en ben je gewoon wat inspiratie nodig? Kijk dan even bij de stories. Hier staan verschillende collecties in verschillende stijlen en vind jij in no time een super coole nieuwe outfit. Daarnaast kun je ook een artikel zoeken door deze in te vullen in de zoekfunctie. Zo maakt Zara het winkelen nog makkelijk voor je.
Om op de hoogte te blijven van alles wat Zara je te bieden heeft, kun je je op de website voor de nieuwsbrief abonneren. Je geeft dan aan welke secties je interesseren vrouw, man of kinderen en zo ontvang je alles wat met de winkel te maken heeft. Daarnaast kun je Zara ook op Social Media vinden. Op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest post het bedrijf de laatste trends en zo blijf je snel en gemakkelijk altijd op de hoogte.
Een van de grootste bedrijven in de internationale modewereld is de Zara. In Nederland begint deze een redelijke uitbreiding tegemoet te gaan, vanwege het faillissement van de V&D en de leegstaande panden die door Zara wordt gebruikt. De klant is het middelpunt van Zara, waar design, product en verkoop samen komen door een uitgebreid netwerk aan filialen.
Op hun webshop kun je vooral op een visueel aangename wijze kennis maken met de kleding die Zara te bieden heeft. Het valt op dat de kleding niet al te duur zijn geprijsd. Voor de categorie heren of dames is er ook een kopje met special prices, waarbij je de aanbiedingen van specifieke stukken kleding kunt checken. Opmerkelijk is dat de webshop ontworpen is als een soort folder.
Bestellen gaat eenvoudig via de webshop, maar je kunt ook checken waar er een filiaal in de buurt van jou is. Tegenwoordig begint dat verrassend genoeg steeds meer bij iedereen in de buurt te komen, dus de kans dat je ver hoeft te rijden wordt geleidelijk aan minder. Sinds kort biedt de Zara ook kleding inzameling aan, waarbij ze tegenwoordig ook duurzamer beginnen te handelen en in deze tijd is dat een welkom iets.